Skripsi

Association between Perceived Social Support and Burnout among Clinical Medical Students in Universitas Indonesia = Asosiasi Persepsi Dukungan Sosial dan Burnout pada Mahasiswa Klinis Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia.

Background: Burnout is a frequently observed issue among medical students, which becomes even worse during clinical rotations as a result of heightened pressures associated with academic requirements and the obligations of patient care. Recognizing the potential mitigating role of social support, this study aims to explore the relationship between perceived social support and burnout among clinical medical students. Methods: An online survey was conducted using the Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS) to assess perceived social support and the Copenhagen Burnout Inventory (CBI) to measure burnout. The study involved first- and second-year clinical medical students at Universitas Indonesia. Spearman correlation analysis was conducted for statistical examination. Results: The study included a total of 193 participants, revealing a notably high prevalence of moderate to high burnout among clinical medical students at Universitas Indonesia, with a rate of 64.2%. A majority of these students reported experiencing high levels of perceived social support from significant others (65.3%), family (76%), and friends (61.1%). A negative correlation was observed between perceived social support and burnout, specifically in the domains of personal and client-related burnout. Conclusion: This study highlights a significant negative correlation between perceived social support and burnout, specifically in the realms of personal and client-related burnout among clinical medical students.
Keywords: burnout, clinical rotations, medical students, perceived social support



Latar Belakang: Burnout adalah masalah yang sering ditemui pada mahasiswa kedokteran, yang semakin diperparah selama rotasi klinis karena tingginya stres yang terkait dengan tuntutan akademik dan tanggung jawab terhadap pasien. Melihat adanya potensi mitigasi burnout dari dukungan sosial, penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi hubungan antara dukungan sosial yang dirasakan dan burnout di kalangan mahasiswa kedokteran klinis. Metode: Survei online dilakukan dengan menggunakan Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS) untuk mengukur dukungan sosial yang dirasakan dan Copenhagen Burnout Inventory (CBI) untuk mengukur burnout. Studi ini melibatkan mahasiswa kedokteran klinis tahun pertama dan kedua di Universitas Indonesia. Analisis korelasi Spearman digunakan untuk pemeriksaan statistik. Hasil: Studi ini melibatkan 193 peserta, yang menunjukkan tingginya prevalensi burnout level sedang hingga tinggi di kalangan mahasiswa kedokteran klinis di Universitas Indonesia yang mencapai 64,2%. Mayoritas mahasiswa melaporkan tingkat dukungan sosial yang tinggi dari orang-orang penting (65,3%), keluarga (76%), dan teman-teman (61,1%). Terdapat korelasi negatif antara dukungan sosial yang dirasakan dan burnout, khususnya dalam domain burnout pribadi dan yang berkaitan dengan klien. Kesimpulan: Studi ini menemukan adanya korelasi negatif yang signifikan antara dukungan sosial yang dirasakan dan burnout, khususnya dalam domain burnout pribadi dan yang berkaitan dengan klien di kalangan mahasiswa kedokteran klinis.
Kata Kunci: burnout, dukungan sosial yang dirasakan, mahasiswa kedokteran, rotasi klinis

Judul Seri
-
Tahun Terbit
2023
Pengarang

Imada Dzawin Nuha - Nama Orang
Natalia Widiasih Raharjanti - Nama Orang

No. Panggil
S23160fk
Penerbit
Jakarta : Program Pendidikan Dokter Umum S1 KKI.,
Deskripsi Fisik
xiii, 61 hlm. ; 21 x 30 cm
Bahasa
English
ISBN/ISSN
SBP Online
Klasifikasi
NONE
Edisi
-
Subjek
Info Detail Spesifik
-
S23160fkS23160fkPerpustakaan FKUITersedia
Image of Association between Perceived Social Support and Burnout among Clinical Medical Students in Universitas Indonesia = Asosiasi Persepsi Dukungan Sosial dan Burnout pada Mahasiswa Klinis Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia.

Related Collection