Text

Role of Alpha mangosteen in the modulation of MMP2 and MMP9 mRNA expression in hepatic stellate cells induced by acetaldehyde = Peran Alfa Mangostin Dalam Memodulasi Expresi MMP2 dan MMP9 di Sel Hepatik Stelata Yang di Induksi Oleh Asetaldehid.

Alpha mangosteen is a possible candidate to treat liver disease that is caused by alcohol. The liver compensate for damage done by alcohol through secreting extracellular matrix (ECM). Matrix metalloproteinase (MMP) has a role in degrading extracellular matrix. Thus, the purpose of study is to investigate MMP2 and MMP9 mRNA expression on an alcoholic liver disease model done in in-vitro. Study using In-vitro method using LX-2 Hepatic Stelate cells strain. There are 6 groups of sample and each one of the samples were treated: Without drugs, acetaldehyde, acetaldehyde + 10µM sorafenib, acetaldehyde + 10µM alpha mangosteen, acetaldehyde + 20µM alpha mangosteen, amd alfa mangosteen 10µM. And then, the expression of genes is analyze using qRT-PCR. Acetaldehyde increased MMP2 and MMP9 mRNA expression significantly, with p = < 0.05. Alpha-mangosteen decrease MMP2 and MMP9 mRNA experssion in hepatic stellate cells induced by acetaldehyde, with p = < 0.05. Alpha mangosteen decrease mRNA expression of MMP2 and MMP9, in hepatic stelate cells induced by acetaldehyde.
Key words : MMP2, MMP9, acetaldehyde, Hepatic stellate cells, Sorafenib, Alpha Mangosteen


Alfa mangostin merupakan kandidat yang bisa menyembuhkan penyakit hati yang disebabkan oleh alkohol. Kerusakan yang disebabkan oleh alkohol, akan dikompenasasi hati dengan mensekret matrix extracellular (ECM). Matrix metalloproteinase (MMP) memiliki peran untuk mendegredasi matrix extraceluler. Tujuan dari studi ini adalah menginvestigasi expresi mRNA MMP2 dan MMP9 pada model alcoholic liver disease in-vitro. Penilitian ini merupakan experimen in-vitro, dengan galur sel stelata hepatic LX-2. Terdapat 6 kelompok perlakuan yaitu: tanpa obat, asetaldehid, acetaldehid + sorafenib 10µM, asetaldehid + 10µM alpha mangsotin, asetaldehid + 20 µM, dan alfa mangosteen 10µM. Lalu, sample diproses dan dianalisis expresi gen MMP2 dan MMP9 menggunakan qRT-PCR. Acetaldehide meningkatkan expresi mRNA MMP2 dan MMP9 secara signifikan, dengan p = < 0.05. Alfa-mangostin menurunkan ekspresi mRNA MMP2 dan MMP9 pada sel stelata hepatic yg diberikan asetaldehid, dengan p = < 0.05. Alfa mangosteen menurunkan expresi mRNA dari MMP2 dan MMP9. Pada sel stelata hepatic yang diinduksi asetildehid.
Kata kunci : MMP2, MMP9, asetaldehid, sel stelata hepatic, Sorafenib, Alfa-mangostin

Judul Seri
-
Tahun Terbit
2019
Pengarang

Putra Andito Ramadhan - Nama Orang
Melva Louisa - Nama Orang

No. Panggil
S19173fk
Penerbit
Jakarta : Program Pendidikan Dokter Umum S1 KKI.,
Deskripsi Fisik
xii, 35 hal; ill; 21 x 30 cm
Bahasa
English
ISBN/ISSN
-
Klasifikasi
NONE
Edisi
-
Subjek
Info Detail Spesifik
-
S19173fkS19173fkPerpustakaan FKUITersedia
Image of Role of Alpha mangosteen in the modulation of MMP2 and MMP9 mRNA expression in hepatic stellate cells induced by acetaldehyde = Peran Alfa Mangostin Dalam Memodulasi Expresi MMP2 dan MMP9 di Sel Hepatik Stelata Yang di Induksi Oleh Asetaldehid.

Related Collection