Skripsi

Correlation between age and gender and the incidence of intestinal parasitic infection in primary school children in South Jakarta = Hubungan antara umur dan jenis kelamin dengan infeksi parasit usus pada anak sekolah dasar di Jakarta Selatan.

Background: Intestinal parasitic infection is one of the most common infections specifically in Indonesia because the location of Indonesia that is in tropical area, and the hygiene of Indonesia’s people especially Jakarta is poor. Intestinal parasitic infections mostly infect children, and the purpose of this reseach is to know whether age and gender have correlation with it. Method: This research using cross sectional method. Data was collected by using direct examination of stool with lugol and eosin and by interviewed quetionnaires. Then, data was analyzed and compared by using chi-square test, SPSS version 17. Results: 157 samples are collected and from all samples there are 60 students or 38.2% from total population who was infected by intestinal parasite. Age category is divided into 2, 6-8 years old (38.2%) and 9-11 years old (61.8%) and the age average is 9.5 years old. 22 students from the 1 st group of age found positive intestinal parasitic infection while the rest 38 students are included in the second categories. For the gender, there are 78 female and 79 male students that meets the inclusion criteria, and from all of that, 32.1% female and 44.3% of male infected by intestinal parasitic infection. Statistically, there is siginificant correlation between age and the incidence of intestinal parasites infection (P=0.039) while there is not with gender (P=0.114). Conclusion: Overall, the incidence of intestinal parasitic infection is quite high in the school aged children population. Additionally, age has a significant correlation and gender has no correlation with the incidence of intestinal parasitic infection
Keywords: Intestinal parasitic infection, Age and gender, Intestinal, School age children.


Latar Belakang: Infeksi parasit usus adalah salah satu infeksi tersering di Indonesia, khususnya di Jakarta dikarenakan kebersihan diri dari orang Jakarta rendah. Infeksi ini sering menyerang anak-anak maka dari itu riset ini dibuat, untuk melihat adanya hubungan antara infeksi parasit usus dengan umur serta jenis kelamin. Metode: Metode penelitian yang digunakan adalah potong silang. Data diperoleh daripemeriksaan feses menggunakan pewarnaan lugol dan eosin dan kuesioner . Setelah itu, semua data di olah menggunakan Chi-Square test yang ada pada SPSS versi 17. Hasil: Dari 157 sampel yang dikumpulkan, terdapat 60 siswa yang terinfeksi atau sekitar 38.2% dari populasi total. Umur dikategorikan menjadi 2 grup, grup yang pertama adalah grup dengan umur diantara 6-8 tahun (38.2%) sementara grup kedua antara 9-11 tahun (61.8%). Rata-rata dari umur siswa adalah 9.5 tahun dan dari grup pertama, ditemukan 22 murid yang terinfeksi, sisanya tergolong ke grup ke 2. Untuk jenis kelamin, terdapat 78 siswa perempuan dan 79 siswa laki-laki yang memnuhi kriteria inklusi, di dalamnya terdapat 32.1% siswa perempuan yang terinfeksi dan 44.3% siswa laki-laki yang terinfeksi. Dari perhitungan statistik terdapat hubungan yang signifikan (P=0.039) antara umur dan infeksi parasit usus, sementara itu, tidak ada hubungan ntara jenis kelamin dan infeksi parasit usus (P=0.114). Kesimpulan: Insidens infeksi parasit usus cukup tinggi pada anak usia sekolah di Jakarta Selatan. Dan ternyata faktor umur memiliki hubungan yang signifikan dengan kejadian infeksi parasit usus pada anak-anak tersebut.
Kata kunci: Infeksi parasit usus, Umur dan Jenis kelamin, Usus, Anak sekolah dasar.

Judul Seri
-
Tahun Terbit
2015
Pengarang

Aqila Sakina Zhafira - Nama Orang
Ika Puspa Sari - Nama Orang

No. Panggil
S15359FK
Penerbit
Jakarta : Program Pendidikan Dokter Umum S1 KKI.,
Deskripsi Fisik
xi, 32 hlm., 21cm x 30cm
Bahasa
English
ISBN/ISSN
-
Klasifikasi
S15359FK
Edisi
-
Subjek
Info Detail Spesifik
-
S15359FKS15359FKPerpustakaan FKUITersedia
Image of Correlation between age and gender and the incidence of intestinal parasitic infection in primary school children in South Jakarta = Hubungan antara umur dan jenis kelamin dengan infeksi parasit usus pada anak sekolah dasar di Jakarta Selatan.

Related Collection