Skripsi

Primer Design for Sequencing Dengue Virus Serotype 1 to be used in Molecular Epidemiological Study of Dengue Viruses in Jakarta. = Design primer untuk sequencing virus dengue serotipe 3 untuk digunakan pada epidemiologi molekular virus dengue di Jakarta.

Currently, dengue fever has become a worldwide health problem. This disease occurs more and more frequently and often cause death, especially in some Asian countries including Indonesia. The purpose of this study was to determine the genotype of dengue virus serotype 1 in Indonesia as a base to take part in the development of diagnostics and vaccines of the dengue virus. This research consisted of 100 respondents consisting of men and women aged between 14 to 60 years. All samples were selected by consecutive and dengue viruses used in this study were randomly selected in March 2010 to December 2010. Afterwards, the next step was sequencing process in January 2011 to October 2011 in the Department of Microbiology by using cross sectional method. The result of this study was dengue virus serotype 1 strains originating from Indonesia belonged to genotype 4. The suggestion for further research is the quantity of data should be increased especially for data collected from various provinces in Indonesia.
Keywords : genotype of dengue virus serotype 1, Indonesia, diagnostic, , vaccine.


Saat ini, demam berdarah sudah menjadi masalah kesehatan di seluruh dunia. Penyakit ini makin sering terjadi bahkan seringkali menyebabkan kematian khususnya di beberapa negara Asia termasuk Indonesia. Tujuan dari penelitian adalah untuk mengetahui genotipe virus dengue serotype 1 di Indonesia sebagai dasar untuk turut ambil bagian dalam pengembangan diagnostik dan vaksin dari virus dengue. Riset ini terdiri dari 100 responden yang terdiri dari pria dan wanita berusia antara 14-60 tahun. Semua sampel dipilih secara konsekutif dan virus dengue yang digunakan dalam riset ini dipilih secara acak pada bulan Maret 2010- Desember 2010. Kemudian dilanjutkan dengan proses sequencing pada bulan Januari 2011 sampai bulan Oktober 2011 yang bertempat di Departemen Mikrobiologi dengan metode cross sectional. Hasil dari penelitian ini adalah virus dengue serotype 1 yang berasal dari strain Indonesia termasuk dalam golongan genotype 4. Saran yang dapat diberikan untuk riset selanjutnya adalah datanya harus lebih dilengkapi terlebih untuk data yang berasal dari berbagai provinsi di Indonesia.
Kata Kunci: genotype virus dengue serotype 1, Indonesia, diagnostik, vaksin.

Judul Seri
-
Tahun Terbit
2012
Pengarang

Cita Christine Mayorita - Nama Orang
Beti Ernawati Dewi - Nama Orang

No. Panggil
S12103fk
Penerbit
Jakarta : .,
Deskripsi Fisik
ix, 31 hal.
Bahasa
English
ISBN/ISSN
-
Klasifikasi
-
Edisi
-
Subjek
Info Detail Spesifik
-
S12103fkS12103fkPerpustakaan FKUITersedia
Image of Primer Design for Sequencing Dengue Virus Serotype 1 to be used in Molecular Epidemiological Study of Dengue Viruses in Jakarta. = Design primer untuk sequencing virus dengue serotipe 3 untuk digunakan pada epidemiologi molekular virus dengue di Jakarta.

Related Collection